fbpx
Chiptuning

Chiptuning

Naszą główną działalnością jest modyfikacja / optymalizacja oprogramowania tzw. map sterowników silników ECU pod kątem zwiększenia mocy, momentu obrotowego, elastyczności i efektywności w pełnym zakresie obrotów.

Nowoczesne silniki Turbo Diesla oraz turbodoładowane benzynowe doskonale nadają się do takich modyfikacji ponieważ konstrukcja, materiały oraz dokładność wykonania dają szerokie pole manewru dla osób które chcą poprawić osiągi swojego samochodu. Modyfikacja oprogramowania w silniku z zainstalowaną Turbosprężarką / Kompresorem daje wzrost mocy i momentu obrotowego rzędu 30%, oczywiście istnieje możliwość modyfikacji na życzenie klienta.

Należy wspomnieć że zapas wytrzymałości seryjnego silnika wynosi do około 50%. Taki margines gwarantuje fabryce że w czasie eksploatacji ? czasem bardzo ciężkiej silnik nie straci swoich pierwotnych właściwości. Parametry sterujące (Program) zawarte w ECU (z ang. Engine Unit Control) są celowo ograniczone przez producenta ponieważ silnik często bywa zasilany złym jakościowo paliwem, pracuje pomimo uszkodzeń elementów sterowania a materiały eksploatacyjne są przeciętnej jakości i na domiar złego nie są wymieniane w terminie.

Do modyfikacji używamy licencjonowanego sprzętu najwyższej klasy legalnego pochodzenia:

CMD FLASH OBD/BDM MASTER + Boot mode
OPTICAN DUAL II MASTER OBD/BDM
BYTESHOTERS CROSSFIRE MASTER
ATM-Cartech MPPS MASTER

Chiptuning:

  • nie wpływa na trwałość silnika przy zachowaniu terminów wymian materiałów eksploatacyjnych
  • nie zwiększa zużycia paliwa
  • zwiększa moc jednostki silnikowej, ale głównie poprawia moment obrotowy i optymalizuje prace silnika
  • zwiększa dynamikę i elastyczność na każdym biegu!
  • pozwala na nadanie indywidualnych ustawień silnika pod użytkownika

Samochód musi wykazać się niskim zużyciem paliwa tylko dla określonych norm prędkości (90 i 120km/h) więc producenci ograniczają osiągi i zużycie paliwa przy tych prędkościach na wysokich biegach. Bardzo duże ograniczenia są wprowadzone powyżej 2.500 obr/min. Ma to na celu ograniczenie spalania w cyklu miejskim auto jednak traci znacznie na dynamice i elastyczności (Chiptuning znacznie poprawia te parametry).

Kilka słów o wykonaniu?

Chiptuning polega głównie na modyfikacji w programie dawki paliwa, zwiększa się również górną granicę doładowania na turbinie, co oczywiści skutkuje większym ciśnieniem w kolektorze ssącym. Przyspiesza się również kąt dynamiczny wtrysku w zależności od zwiększonej ilości paliwa ponieważ większa ilość paliwa musi spalać się dłużej aby nie powodowało to dymienia. W silnikach wyposażonych w system wtryskowy CommonRaily zwiększa się również ciśnienie na głównej szynie CR.

Bardzo ważnym elementem od którego zależy bezpieczeństwo silnika jego podzespołów i przeniesienia napędu jest ograniczenie momentu obrotowego i tutaj tuner musi wykazać się umiejętnościami precyzyjnego zdefiniowania (ustawienia) przebiegu krzywej momentu tak aby przyspieszające auto zachowało pełną płynność (łagodność) i dynamikę, a zarazem aby przebieg momentu zaczynał się wcześniej i kończył później, co ma ogromne znaczenie dla przeniesienia napędu w danym aucie. Modyfikację programu przeprowadza się oczywiście tak aby zachować równowagę paliwowo-powietrzną AFR co ma wielki wpływ aby nie dopuścić do dymienia ponieważ nadmierne dymienie jest niedopuszczalne. Odczyt i zapis programu sterującego może być przeprowadzony przez złącze OBD oczywiście jeżeli istnieje taka możliwość, poprzez wtyczki sterownika na stole diagnostycznym, poprzez złącze serwisowe BDM na stole diagnostycznym i w skrajnych przypadkach poprzez wylutowanie i odczyt w programatorze danych. Zawsze wedle możliwości wybieramy technikę najmniej inwazyjną.

>