fbpx
Diagnostyka

Diagnostyka komputerowa OBDII

Diagnostyka komputerowa OBDII

(z ang. On Board Diagnostic II) jest to mocno rozbudowany system diagnostyczny zgodny z normami ISO i SAE, ten sposób diagnostyki zapewnia nam wykrywanie uszkodzeń w ich początkowej fazie rozwoju, kiedy powoduje jeszcze ona niewielkie straty / spustoszenie silnika i podzespołów.

Możliwość ciągłego monitorowania statycznego / dynamicznego systemów i procesów znajdujących się w silniku oraz jego elektronice, umożliwia nam bardzo szybkie wykrycie uszkodzenia lub niepoprawnej pracy, powodującej większe lub nawet drastyczne następstwa uszkodzeń. Np. w przypadku istotnych błędów mających wpływ na emisję spalin lub poważnego uszkodzenia jednostki napędowej na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka ?Check Engine? nazywanej czasami MIL (z ang. Malfunction Indicator Light).

Ponieważ nawet podczas normalnego użytkowania auta sterownik silnika ECU oprócz sterowania jednostką silnikową pełni funkcje mini komputera diagnostycznego i jeżeli zadane wartości różnią się z ustalonymi normami zasygnalizuje on powstający problem. W takim przypadku należy niezwłocznie udać się do serwisu samochodowego gdzie posiadają odpowiednie oprogramowanie do diagnostyki konkretnego auto i modelu silnikowego gdzie zostanie stwierdzona i usunięta usterka.

Pełna diagnoza obejmuje:

  • Odczyt i kasowanie błędów testerem diagnostycznym
  • Pomiary statyczne i dynamiczne pod obciążeniem parametrów bieżących (tzw. live data)
  • Zlokalizowanie usterki, określenie przyczyny powstania usterki
  • Informację jak należy dokonać wymiany i co trzeba wymienić
  • System OBDII pozwala na ciągłe odczytywanie stanu różnych czujników takich jak:

System OBDII pozwala na ciągłe odczytywanie stanu różnych czujników takich jak:

? Status układu paliwowego (czy jest sprężenie zwrotne czy nie)
? Krótkoterminowa korekta czasu wtrysku
? Długoterminowa korekta wtrysku
? Kąt zapłonu statyczny
? Kąt wyprzedzenia zapłonu
? Kąt wyprzedzenia wtrysku
? Ciśnienie paliwa na listwie CR
? Ciśnienie w kolektorze dolotowym (doładowanie- sprawność turbosprężarki)
? Ciśnienie różnicowe (wydechowe zwrotne DPF)
? Zapełnienie DPF (zawartość sadzy i poziom zapełnienia filtra cząstek stałych)
? Położenie przepustnicy (TPS)
? Prędkość obrotowa silnika
? Prędkość pojazdu
? Przepływ powietrza (odczyt z  przepływomierza)
? Temperatura spalin (EGT)
? Temperatura zasysanego powietrza
? Temperatura płynu chłodzącego
? Obliczona wartość obciążenia
? Odczyty z sondy lambda (napięcie)
? Ciśnienie atmosferyczne
? Napięcie ECU
? Sprawdzenie oryginalnego przebiegu auta
? i inne wszelkie kody błędów sygnalizujące niebezpieczeństwo dla Państwa auta.

System OBDII pozwala również na adaptacje elementów takich jak:

? Nowy sterownik silnika ECU (z ang. Engine Unit Control)
? Nowy dodatkowy kluczyk / pilot lub rozkodowany stary
? Nowy moduł komfortu
? Adaptacja/Kalbracja nowych wtrysków CR (z ang. Common Rail)
? Adaptacja/Kalbracja przepustnicy
? Adaptacja/Kalbracja zestawu wskaźników
? Adaptacja/Kalbracja świateł Xenonowych
? Adaptacja/Kalbracja zawieszania pneumatycznego
? Adaptacja/Kalbracja pomp ABS/ESP
? Adaptacja/Kalbracja czujnika kąta skrętu
? Adaptacja/Kalbracja nowych czujników DPF
? Adaptacja/Kalbracja skrzyni biegów tzw. przyuczenie
? Adaptacja/Kalbracja pomp paliwa
? Kodowanie funkcji komfortu np. day light, coming home / leaving home, domykanie szyb, etc?

Jeżeli w Twoim aucie dzieją się niepokojące rzeczy takie jak:

? Zapala się kontrolka ?Check Engine? ?MIL?
? Silnik zapala się i gaśnie
? Brak mocy lub odcięcie mocy
? Występują problemy z obrotami lub inne anomalia
? Silnik pracuje nierównomiernie
? Zapalają się niepokojące kontrolki AIRBAG ABS ESP ASR itp.

lub występują inne niepokojące objawy to zapraszamy na kompleksową diagnostykę elektroniczną jak i mechaniczną a na pewno zlokalizujemy usterkę.

>