fbpx
AdBlue SCR OFF

AdBlue SCR NOX

Adblue – co to takiego?

AdBlue jest wysokiej jakości roztworem mocznika, którego używa się z systemem SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna) w celu redukcji emisji tlenków azotu w spalinach samochodów ciężarowych. Teoretycznie działanie systemu AdBlue w aucie z silnikiem Diesla jest proste i łatwe do zrozumienia: do układu wydechowego wtryskiwana jest mgiełka wodnego roztworu mocznika ? czyli właśnie AdBlue. Preparat wchodzi w reakcję chemiczną z rozgrzanymi spalinami, doprowadzając do likwidacji zawartych w nich szkodliwych dla środowiska tlenków azotu.

Programowe usuwanie AdBlue, dlaczego wyłączamy, usuwamy?

Ma to w gruncie rzeczy niewiele wspólnego z silnikiem ? działanie układu dozującego AdBlue ogranicza się do interwencji w układzie wydechowym. Co zatem sprawia, że kierowcy ? zwłaszcza samochodów  osobowych, ciężarowych i maszyn ? nienawidzą układów SCR (dozujących AdBlue) i często decydują się na ich wyłączenie?

* Po pierwsze, AdBlue to wodny roztwór mocznika. Wodny, czyli często sprawiający problemy w zimie, spadek temperatury otoczenia poniżej 10 stopni Celsjusza powoduje zamarzanie roztworu, który w dwóch trzecich składa się z wody. Oczywiście, w układzie SCR znajdują się grzałki, które jednak potrafią się popsuć, no i nie działają bez uruchomienia silmnika.

* Po drugie, jako że płyn AdBlue wywołuje korozję, wiele elementów układu przechowywania i dozowania tego płynu wykonanych jest z tworzyw sztucznych. A tworzywa, wiadomo że nie są wieczne, zwłaszcza jeśli narażone są na zamarzanie zawartości.

* Po trzecie, uzupełnianie. AdBlue wprawdzie nie jest drogi, kosztuje nieco ponad 5 zł za litr, ale w ciężarówkach schodzi tej substancji stosunkowo dużo.

* Po czwarte, obowiązujące przepisy nakazują producentom samochodów tak konfigurować układy AdBlue SCR, żaby ich usterka (bądź brak płynu w układzie) uniemożliwiała jazdę dalej. W razie usterki układu dozującego AdBlue jest to problem  który kończy się wizytą w serwisie!