fbpx
Chiptuning

Chiptuning

Naszą główną działalnością jest modyfikacja / optymalizacja oprogramowania tzw. map sterowników silników ECU pod kątem zwiększenia mocy, momentu obrotowego, elastyczności i efektywności w pełnym zakresie obrotów.

Nowoczesne silniki turbodoładowane diesla oraz turbodoładowane benzynowe doskonale nadają się do modyfikacji. Ich konstrukcja, materiały oraz dokładność wykonania dają szerokie pole manewru dla osób które chcą poprawić osiągi swojego samochodu. Modyfikacja oprogramowania w silniku z Turbosprężarką / Kompresorem daje wzrost mocy i momentu obrotowego rzędu +/- 30%. Oczywiście istnieje możliwość modyfikacji w większym zakresie w niektórych przypadkach nawet do +/- 50%.

Należy wspomnieć że zapas wytrzymałości seryjnego silnika wynosi do około 50%. Taki margines gwarantuje fabryce że w czasie eksploatacji że nie powinno się nic niepożądanego wydarzyć.  Silnik nie straci swoich pierwotnych właściwości ponieważ parametry sterujące (Program) zawarte w ECU (z ang. Engine Unit Control) są celowo ograniczone przez producenta. Z uwagi na to iż silnik często bywa zasilany złym jakościowo paliwem , pracuje pomimo uszkodzeń podzespołów oraz materiały eksploatacyjne takie jak olej są przeciętnej jakości. Na domiar złego nie są wymieniane w terminie przewidzianym nawet przez producentów.

Do modyfikacji używamy licencjonowanego sprzętu najwyższej klasy legalnego pochodzenia:

CMD FLASH OBD/BDM MASTER + Boot mode
OPTICAN DUAL II MASTER OBD/BDM
BYTESHOTERS CROSSFIRE MASTER
ATM-Cartech MPPS MASTER

Chiptuning:

  • nie wpływa na trwałość silnika i podzespołów przy zachowaniu terminów wymian materiałów eksploatacyjnych.
  • nie zwiększa zużycia paliwa wręcz przeciwnie zmniejsza w 80%przypadkach!
  • zwiększa moc jednostki silnikowej,  poprawia moment obrotowy i optymalizuje prace silnika.
  • zwiększa dynamikę i elastyczność na każdym biegu!
  • pozwala na nadanie indywidualnych ustawień silnika pod użytkownika.

Fabryczny samochód musi wykazać się niskim zużyciem paliwa tylko dla określonych norm prędkości (90 i 120km/h). Dlatego producenci ograniczają osiągi i zużycie paliwa przy tych prędkościach na wysokich biegach. Bardzo duże ograniczenia są wprowadzone poniżej 2.500 obr/min. Ma to na celu ograniczenie spalania w cyklu miejskim auto jednak traci znacznie na dynamice i elastyczności co mija się z celem i efektywnością (Chiptuning znacznie poprawia te parametry).

Kilka słów o wykonaniu?

Chiptuning polega głównie na modyfikacji-optymalizacji w programie wielu składowych. Począwszy od dawki paliwa,  doładowania, optymalizacji przebiegu momentu obrotowego oraz przyspieszenia kąta dynamicznego wtrysku. Zależności jest wiele wszystko aby zwiększyć elastyczność i dynamikę a nie powodować nadmiernego dymienia. Dochodzi do tego również zwiększenie ciśnienia paliwa na szynach zasilających o ile jest to możliwe ale głównie przy strojeniu STAGE2 i wyżej ! Dochodzi tu jeszcze wiele składowych w programie między innymi limitery momentu obrotowego, dawki paliwa, ciśnienia doładowania, ciśnienia paliwa oraz zmiana prac zaworów wykonawczych i ich czasu reakcji. Bardzo ważnym elementem od którego zależy bezpieczeństwo silnika i jego podzespołów oraz przeniesienia napędu jest ograniczenie momentu obrotowego na poziomie bezpieczeństwa. Tu należy precyzyjne zdefiniować przebieg krzywej momentu tak aby auto zachowało pełną płynność (łagodność) i dynamikę. Zarazem aby przebieg momentu zaczynał się wcześniej i kończył później, co ma duże znaczenie dla przeniesienia napędu. Modyfikację programu przeprowadza się tak aby zachować równowagę paliwowo-powietrzną AFR, ma to wielki wpływ aby nie dopuścić do dymienia ponieważ nadmierne dymienie jest niedopuszczalne.

Technika Wykonania

Odczyt i zapis programu sterującego może być przeprowadzony przez złącze OBD oczywiście jeżeli istnieje taka możliwość 90% aut po 200r. dodatkowo poprzez wtyczki sterownika tzw. BENCH , poprzez złącze serwisowe BDM.W starszych modelach poprzez wylutowanie i odczyt w programatorze danych. Zawsze wedle możliwości wybieramy technikę najmniej inwazyjną.